lördag 7 mars 2015

5:e februari...

Känner mig väldigt glad och tillfreds med att jag ramlade in på det här syfrökenprojektet. Det är så skojigt och intressant med alla ungar. Inspirationen flödar och just nu håller jag på och letar fram instruktioner för hur man gör en drömfångare. Har jag aldrig gjort förut. Kanske rent av måste göra en egen. Men jag gav eleverna i uppgift att kolla på Youtube förstås. Jag hoppas att de har gjort det. Förra veckans Youtubevirkande slutade med att både min dotter och min dotterdotter satte igång med att virka mormorsrutor...
Så hittade jag dessutom ett mönster i mina egna gömmor på stickade storsockor i Lovikka. Storsocka är en som har ett skaft som går upp till knäna. Förr användes de i träskorna, men de är sköna innesockor också. Ska nog sätta dit något under sulan så att man inte halkar på hala golv. Undrar vad bara.
Mönstret kommer från SvD, lördagen den 17 okotber 1981 - jo jag hade ett par såna då. Vita med blå ränder, det var vad som fanns då, lite rött kanske. Nu ska jag sticka ett par i lite vildare färg tror jag.
Jag har också skaffat ett gäng gamla serietidningar med Fantomen m.fl för att få lugn på bråkstakarna tills de andra är igång så att jag kan ta mig mer tid med dessa frön senare. De ska nog alla ha åstadkommit nåt vettigt i slöjden när vi är klara med den här terminen. Det får ta sin tid och jag är övertygad om att det går snabbare så här än att kalla in rektor, föräldrar och alla andra resurser och ställa till en massa ståhej.
Serietidningar säger ni, det är slöjd det handlar om. Det är en pedagogisk teknik som kallas avledning... Det brukar funka. Man får inte släppa taget, men en liten bit innan man fiskar tillbaka dem brukar fungera.
I morrn är jag beredd med sysaxen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Konstruktiva kommentarer välkomnas. Annat tas bort...