fredag 13 mars 2015

13.e mars

Livet i syslöjden traskar på. Vi har vårt jätteprojekt med att brodera jeanslappar med hjärtan. Idag var det 19 stycken 9:or i klassrummet plus jag själv som svettades över stygnet de franska knutarna. Jag får bara inte ihop dem. Det är allt helt hopplöst. En del klarar, de flesta inte. Jag funderar snart på att ta bort just det momentet och välja korsstygn istället. Kan man ändra på sånt mitt i projektet när man är lärare och allt? Ja jag tycker det. För som i alla projekt så är det klokt att styra om såna moment som håller på och går över styr. Jag har inga problem med att inte veta bäst. Det här är ett samarbete. Det gäller oss alla. Även lärare kan misslyckas. Tror att det är bra att visa på det mänskliga här. Det är bra för alla. Så nån kommandora är jag inte direkt. Jag vill också ha skoj.

Jag känner att de har tagit till sig det jag sagt om att använda mobilerna. Så många sitter och kollar hur man syr de olika stygnen via Youtube. MIn ambition här är att lära dem att använda internet, att söka sjölva efter uppgifter och eventuella lösningar. Personligen har jag som sagt inga problem med mobiler i klassrummet då det är en av mina egna viktigaste mojänger. Som en förlängning av mig själv...

Tänk er att ha ett sånt här stort gäng där alla i princip arbetar målmedvetet. Kanske att de rent av tycker att det ska bli kul det här. En del av dem har klarat av att sy alla stygn på sina små provlappar så de håller nu på och planerar hur just deras egen jeanslapp ska se ut. Skojigt att se detta. En kille kom in från andra slöjdsalen och utropade, det heter träslöjd, träslöjd. Svenska skolan är helt hopplös sa han och visade en ljusstake som han tillverkat av en läskedrycksburk. De håller på med återbruk där inne och det här är en grej som de fått göra. Tänka ut vad man kan använda en pantburk till mer ön att panta den. Man märker att det är inte självklart för alla att tänka ett steg vidare utifrån det givna. Men vi får lära dem. Tålamod bara. Du det heter trä- och metallslöjd sa jag. Jaja sa han och gav mig ljusstaken i present. Du kanske vill sitta här inne och brodera lite då sa jag. Vi återvinner gamla jeans och ska göra en väggbonad. Han fnös och gick tillbaka.

Fredagar avslutas med skolans pratigaste klass - men också den mest resonerande. De är verkligen jättekul att ha att göra med. De går i sexan bara men är så fina allihop och så vill de ha slöjd längre, två gånger i veckan eller i alla fall två lektioner. Prata med rektorn sa jag och trevlig helg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Konstruktiva kommentarer välkomnas. Annat tas bort...