lördag 7 mars 2015

12 januari...

Rapport från en syfröken - dag 1
Det var skoj idag minsann. Fyra nya klasser för mig och jag ny för dem. Gick bra. Bad alla ungarna skriva ner på en lapp vad de tycker är kännetecknande för en bra lärare. Många skojiga aspekter. Just att vara snäll och inte för sträng, ha humor, hjälpa till, inte ha för lätta grejor, bry sig om och lyssna bra var bland det viktigaste. Jag lovade att sammanställa deras svar och komma igen med vad jag tycker är utmärkande för bra elever till nästa gång. Så bröt vi isen. Lugnt och fint i klassrummet. (Någon nytta ska man ha av alla pedagogikstudier och yrkeserfarenhet av att leda en verksamhet).
Sen har jag idag fått lära att i skolkretsar räknar man antal minuter! Alltså i korthet hur många minuter en lärare ska ha lektioner omräknat i förhållande till tjänstgöringstiden. Helt nytt för mig som kommer från näringslivet där gör man klart jobbet och saken är den att jag jobbade väl i tre och halvt år på Posten innan jag förstod att det var sommartid och därför alla gick hem tidigt på fredagen. Olika sätt att räkna helt enkelt. När man är sin egen så är man alltid på jobbet och alltid ledig. Så det var en intressant att förstå detta för mig helt nya.
Vad som också slog mig var att jag funderade på om min yrkeskarriär börjar om från början nu? Eller om det fortfarande finns chanser att få det där jobbet på högre ledningsnivå som jag både kan och vill ha? Återstår att se... Om inte annat så har man visat att man kan passa tider som någon rekryterare en gång frågade mig om det inte skulle vara ett problem när man levt i frihet. Ja - det är sant.
Nu ska jag dock utveckla det som går här och jag har naturligtvis ideer om appar och allt möjligt. Självklart... fattas bara Smiley wink
Kul ska det bli för ungar är både smarta och roliga att ha att göra med.
Så idag var en bra dag... Nya projekt är alltid skoj. Livet står inte stilla... som det ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Konstruktiva kommentarer välkomnas. Annat tas bort...