måndag 16 mars 2015

16:e mars...

Måndagar kan vara tuffa dagar för många, av flera olika anledningar. I skolan märks det så tydligt. För min egen del är det en tuff dag. Mellan två lektioner har jag bara 5 minuter på mig att andas ut. Men å andra sidan så har vi jobbat upp ganska bra rutiner i slöjdsalen nu så det flyter på utan att jag orkestrerar hela tiden. Kollen kan man ha utan att kontrollera allt. DIn jacka är väldigt snygg sa jag till en av tjejerna. Jag gillar din lila jättemycket sa hon då och log. Så enkelt kan man göra någon glad. Att vi inte tänker oftare så. Lite beröm så får man tillbaka.

Överraskande nog så kom det in tre helt nya ansikten på en av lektionerna idag. Är ni här sa en av tjejerna - du vet sa hon och vände sig till mig. De där är lika ovanliga att se som enhörningar. Haha.  Nåväl trevligt att ni dyker upp sa jag, nu ska vi brodera här. Tro mig när lektionen var klar så hade de alla kommit ikapp sina klasskamrater. Smarta ungar eller kanske vi ska säga ungdomar.

Då hoppas vi att de dyker upp nästa vecka. Jag ska ta och brodera upp lite exempel på hur hjärtan kan se ut på ett broderi. Ett svart lite mer punkigt kanske, ett vitt ljuvt med bomulls- och sidenkänsla har jag redan gjort. De röda och de rosa hjärtana har man redan kommit igång med förstås, men jag vill att de ska tänka utanför boxen som man brukar säga. Ett hjärta är inte bara ett hjärta rätt upp och ned. Vi ska försöka få fram lite mer här.

Sista lektionen är lpng och lite tuffare. Ungarna är färre och yngre men mer krävande. Jag tycker du passar ihop med Kvinnabuske sa en när vi diskuterade Melodifestivalen. Va?- sa jag. Jag tycker att Måns är gammalmodig. Jag gillar jazz och hårdrock. Gör du? Stor förvåning i klassrummet.

Tråkigt är det aldrig i syslöjden.

Nästa måndag limmar vi...

PS. Han kallar sig Kvinnaböske - jag vet. Jag stavade fel. Så intresserad är jag. DS:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Konstruktiva kommentarer välkomnas. Annat tas bort...