lördag 7 mars 2015

3:e mars

Jag jobbar halvtid, det är skönt efter alla år som superkarriärist. För all del jag ska inte klaga för jag har haft några sköna år då jag kunnat göra vad som fallit mig in. Men nu tycker jag att det är kul att jobba och delta i ett sammanhang igen. Särskilt festligt är det faktiskt att ha med barn att göra. Riktiga barn till skillnad mot vuxna barn som bara är elände. Som syfröken så har man det i hög grad, att göra med riktiga barn. Jag brukar hjälpa min kollega ibland med en klass som kan behöva lite extra vuxenresurs. Jag kan vara i klassrummet och planera samtidigt. Idag när jag kom till skolan så hade de avslutat lektionen och kom skrattande mot mig och sa - var har du varit vi trodde att du fått sparken, haha. Vilka troll de är.
Hur som så kom det några tjejer från träslöjden och knackade på under lektionen. De hade inte fått använda sin mobiltelefon eller svarat när mamman ringde och undrade om jag kunde säga åt träslöjdsmagistern att de skulle få ha sin mobil på lektionen. Jag kunde inte låta bli att skratta åt det - nej nej tjejer, i träslöjden bestämmer inte jag. Marsch iväg med er och gör som ni blir tillsagda nu.
Personligen så har jag inget emot att de använder sina mobiler. Självklart inte hur som helst. Men en del ungar kan inte koncentrera sig på det de ska göra och då tycker jag att det är bättre att de får ha sina mobiler en stund så att de andra får lite arbetsro. Det går inte att tjata på två-tre på grund av såna principer tycker jag. Då förstör man för alla andra. Däremot så gjorde vi en överenskommelse idag - nästa slöjdlektion så jobbar vi med slöjdaktiviteter. Ja, absolut lovade ungarna. Lite känd för att gilla datorer har jag nog blivit i skolan.
Jag har gjort en blogg till slöjden där jag tänkt att jag ska lägga upp instruktioner och allmänna tips och sånt. När vi så startade det nya projektet att göra en väggbonad av jeans som vi fått från kollegiet så gav jag dem också varsin mapp. Med papper och grejer... Hängslen och livrem.
En kille sa - om vi nu ska jobba med datorer, vad är det här då? Papper? Så där släpigt uppkäftigt och ifrågasättande som bara 15-åringar kan vara. Relevant fråga alltså. Men min egen fråga tog allt udden av den:
Har du datorn med dig?
Svar - Nej...
Dåså - kolla på den du när du har tappat bort dina papper, sa jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Konstruktiva kommentarer välkomnas. Annat tas bort...