lördag 7 mars 2015

21:a februari...

Just nu undrar jag varför jag inte gav mig in i lärarrollen tidigare. Jag har ändå i princip två akademiska examina i ämnet pedagogik som jag för all del har stor glädje av just nu. Men livet har lett mig på andra vägar som varit både mycket bra och mindre bra. Detta kanske inte varit dags förrän nu?
Å andra sidan så blev jag helgonförklarad när de fick veta att jag träffat Bill Gates, inte bara en gång utan flera.
Som jag trivs med tillvaron och den glädje jag känner just nu inför det jag gör var längesen. Den egna kreativiteten får utlopp och känslan av att se andra lyckas, när glöden tänds i ett öga som tidigare varit släckt då är det extra bra. Just i slöjdämnena så har man möjligheten som lärare att anpassa uppgifterna individuellt på ett annat sätt än i många andra ämnen. Det är bara att ta fram en grövre virknål eller så när motoriken fallerar, det finns så många tekniker. Att väcka glädjen för att tillverka något själv är viktigt för alla och det märks när de stolta visar upp sina alster. De vill ta hem dem genast. Jag låter dem göra det. Plåtar av ungen och det de gjort så att jag kommer ihåg sen.
Killen som tidigare svor åt mig och kallade mig diverse har just förfärdigat sin egen randiga råtta. Bara svansen som saknades. Vi sydde i ett öga var. Frid och fröjd, i alla fall just nu och det är inte så dåligt.
Den långe skånken, klassens clown är nu i full färd med virknålen för att förfärdiga en halsduk. Det uppstår plötsligt harmoni i klassrummet. Det är fint när de sitter och resonerar med varandra som på vilken syjunta som helst. Det är något annat än när de far runt som jehun runt väggarna. Börjar få ordning på det nu.
Sportlovet är också en anledning att var lärare har man förstått. Det börjar nu...
Själv ska jag satsa på att jobba med ett sätt att få fram en bra instruktion för vårens projekt. Brodera på jeanslappar och skapa en väggtavla av det, efter en ide av andra lärare som jag träffat på i en grupp här på FB. Synnerligen kul och givande onlinesamarbete där.
Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Konstruktiva kommentarer välkomnas. Annat tas bort...